Standardy ochrony nieletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej
im . Jana Raka w Husowie   – procedury postępowania

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Szkoły Podstawowej im . Jana Raka w Husowie Halina Harmuszkiewicz  z dniem 15. 02. 2024  wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich”.

 

 

Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Preambuła, czyli wstęp do dokumentu

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

Podstawy prawne:
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci

1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez kierownictwo placówki członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
  2. zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
  3. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
  4. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji
    w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  5. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
  6. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  7. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  8. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  9. Dyrektor szkoły wyznacza Pedagoga Annę Cieśla jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie
    i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
  10. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialnym nauczyciela informatyki – Grzegorza Szubarta.

 

 

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy/pedagogowi/psychologowi/dyrekcji szkoły.

Pedagog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich
o podejrzeniu.

Pedagog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz plan pomocy dziecku.

Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  • podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
  • wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku
  • skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

W przypadkach wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład wchodzą: pedagog, psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor szkoły, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.

Pedagog informuje opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji – prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego –procedura „Niebieskie Karty” Następnie dyrektor szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego nie nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego GOPS – Markowa.

 

 

Rozdział 2

 

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.

Schemat interwencji

Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu

wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie:

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej

o krzywdzenie.

  • Należy niezwłocznie zawiadomić policję pod nr 112 lub 997 .

 

Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej

(np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie,

dyskryminacja, ośmieszanie):

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej

o krzywdzenie.

  • Należy niezwłocznie zakończyć współpracę/rozwiązać umowę z osobą krzywdząca

dziecko.

  • Należy niezwłocznie zawiadomić policję pod nr 112 lub 997 .

 

Jeśli podejrzewamy że dziecko jest krzywdzone innymi typami przestępstw

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej

o krzywdzenie.

  • Należy niezwłocznie poinformować na piśmie prokuraturę lub policję składając

zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

 

  1. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa obejmują
    w szczególności:
  • Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.
  • Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę
    i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
  • Nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego działania.
  • Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
  • Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów,
    w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego.
  • Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  • Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego
    i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.
  • Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
  • Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
  • Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
  • Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia.

Kontakty poza godzinami pracy

Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

  • Nie zapraszamy dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani nie spotykamy się z nimi poza godzinami pracy. Dotyczy to również kontaktów z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji takie jak: prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych.
  • Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (librus synergia, e-mail, telefon służbowy).
  • Telefoniczny kontakt z rodzicami z telefonu prywatnego może odbywać się tylko

w sytuacjach nagłych, np. choroby, wycieczki, wypadku, itp.)

  • Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, informujemy o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

 

  • Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.
  1. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
  • stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  • zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
  • podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku;
  • ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
  • zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
  • nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
  • faworyzowanie uczniów;
  • utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
  • proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
  • zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.

 

    Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

  1. Poznanie danych kandydata/kandydatki, które pomogą poznać jego/jej kwalifikacje,

w tym stosunek do wartości podzielanych przez szkołę, takich jak ochrona praw dzieci

i szacunek dla ich godności (wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, przebieg

dotychczasowego zatrudnienia).

  1. Zapoznanie się referencjami z poprzednich miejsc zatrudnienia .

Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się
o  pracę.

  1. Pobranie danych osobowych kandydata/kandydatki w tym dane potrzebnych do

sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

  1. Pobranie od kandydata/kandydatki informacji z Krajowego Rejestru Karnego

o niekaralności.

 

 

Rozdział 3

 

Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi
    i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  3. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  4. Niedozwolone jest w szczególności:
  1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
  2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
  4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
  5. stosowanie zastraszania i gróźb;
  6. utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii)
    i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich
    w swoim otoczeniu.

Interwencja w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią (przemoc rówieśnicza)
Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy
z uszczerbkiem na zdrowiu wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie:

Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
o krzywdzenie.
Należy przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci doznającymi przemocy.

Należy powiadomić najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa .

Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo
innej przemocy fizycznej
(np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej
(poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań
( publiczne wyśmiewanie, krzyk)
Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej.
Należy przeprowadzić rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzonego i dziecka
krzywdzącego oraz opracować plan działań pomocowych.
W przypadku powtarzającej się przemocy należy powiadomić sąd rodzinny,
wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny dziecka skrzywdzonego.

 

Rozdział 4

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  1. W szkole powołana jest funkcja administratora sieci, który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynamniej raz w miesiącu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach szkolnych materiałów niedostosowanych do wieku.
  2. Szkoła ściśle współpracuje z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego przy organie prowadzącym szkołę.
  3. Infrastruktura sieciowa szkoły zapewnia dostęp do Internetu personelowi i uczniom, zarówno w czasie zajęć pod nadzorem pracownika szkoły, jak i poza nimi, na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się w sali informatycznej.
  4. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
  5. W szkole prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, a na jej terenie (gabinet pedagoga, sala informatyczna) dostępne są materiały edukacyjne z tego zakresu.
  6. Na terenie szkoły dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
  7. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane
    w procedurze ochrony (rozdział 8).

 

Rozdział 5

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

 

  1. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

 

  1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.
  2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci szkolnej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
  3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych ze szkołą, dyrektor zgłasza zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
  4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie szkoły, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga szkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia wynikających ze złamania statutu szkoły.
  5. Powiadomieni zostają rodzice uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach szkoły (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno – pedagogiczne).
  6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych
    z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

 

 

  1. Ochrona wizerunku
  2. W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów,

a nie pojedyncze osoby.

  1. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska.
  2. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczniów są przechowywane
    w zamkniętej naklucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa
    o archiwizacji.
  3. Nie dopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczniów na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).

 

  • Naruszenie prywatności
  1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi szkoły, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
  2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego
    w organie prowadzącym szkołę.
  3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

 

  1. Cyberprzemoc
  2. Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do wychowawcy klasy lub pedagoga/psychologa szkolnego. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
  3. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej
    która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
  4. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci
    i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła.
  5. Pedagog/ psycholog szkolny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę szkoły w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania szkoły.
  6. Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog lub psycholog szkolny powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.

 

  1. Fake news
  2. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ramach realizacji zajęć z informatyki, celem wspierania umiejętności medialnych.
    1. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
    2. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

 

Rozdział 6

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

  1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
  2. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  3. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego
    i zapewnienie mu pomocy;
  4. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  5. objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  6. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
  7. Działania koordynuje i monitoruje pedagog szkolny, wspólnie z instytucjami pozaszkolnymi.
  8. Plan wsparcia uwzględnia:
  9. działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
  10. formy wsparcia oferowane przez szkołę;
  11. zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba.
  12. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami szkoły.
  13. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaszkolnej, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
  14. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp).
  15. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
  16. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców,
    w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
  17. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
  18. Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji
    z rówieśnikami i personelem szkoły.
  19. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

 

Interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna

 

Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu

lub wykorzystania seksualnego  lub zagrożone jest jego życie:

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od rodzica/opiekuna

podejrzanego o krzywdzenie.

  • Należy niezwłocznie zawiadomić policję pod nr 112 lub 997.

 

Jeśli podejrzewamy że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej

(klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (krzyk, publiczne wyśmiewanie, niestosowne komentarze):

  • Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
  • Należy niezwłocznie przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym

o krzywdzenie.

  • Należy powiadomić o możliwości uzyskania wsparcia psychologicznego.
  • W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy należy powiadomić właściwy ośrodek pomocy społecznej.
  • Kolejny krok to wniosek o wgląd w sytuacje rodziny.

 

 Jeśli podejrzewamy, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun

dziecka jest niewydolny wychowawczo wówczas:

  1. Należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
  2. Należy niezwłocznie przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem.
  3. Należy powiadomić o możliwości uzyskania wsparcia psychologicznego i/lub

materialnego.

  1. W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna należy powiadomić ośrodek

pomocy społecznej.

Jeśli podejrzewamy że dziecko jest krzywdzone innymi typami przestępstw :

Informujemy  na piśmie prokuraturę lub policję składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

 

 

 

Rozdział 7

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

 

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem szkolahusow.pl
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na korytarzu dolnym w oraz  obok  gabinetu pedagoga i psychologa szkolnego.
  3. Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć z wychowawcą realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane.
  4. Osoba odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów  przeprowadza wśród uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi szkoły.
  5. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom
    i uczniom, dyrektor szkoły.

 

Rozdział 8

Przepisy końcowe

 

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej szkoły, wywieszenie na tablicy ogłoszeń i obok gabinetu pedagoga w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

 

Karta przebiegu interwencji

Imię i nazwisko dziecka  

 

 

Przyczyna interwencji
(forma krzywdzenia)
 
Osoba zawiadamiająca o

podejrzeniu krzywdzenia

 
Opis działań podjętych przez

pedagoga/psychologa

Działanie Data

 

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
Spotkania z rodzicami/

opiekunami dziecka

Opis spotkania Data
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 
Forma podjętej interwencji

(zakreślić właściwe)

  • Zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
  • Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
  • Powiadomienie do pomocy społecznej
  • Telefoniczne powiadomienie policji
  • inny rodzaj interwencji ……………………………………………….

 

Nazwa organu do którego

zgłoszono interwencję i data

interwencji

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki interwencji: działania

organów wymiaru

sprawiedliwości, jeśli placówka

uzyskała informacje o wynikach/

działania placówki/działania

rodziców